Svenska | English

Om oss

Allmänt

Verksamheten leds av advokaten Peter Nordquist. Han har i många år arbetat som skatterådgivare till svenskt näringsliv, i första hand svenska storföretag, samt utländskt näringsliv med relationer till Sverige. En stor del av arbetet har varit inriktat mot att såsom ombud biträda svenska storföretag i uppkomna skattetvister.

Arbetet har han tidigare utfört i egenskap av delägare vid Mannheimer Swartling Advokatbyrå, Sveriges största och ledande advokatbyrå, vars nuvarande skatteavdelning han 1986 fick ansvaret för att bygga upp och vidareutveckla. Mannheimer Swartlings skatteverksamhet har i många år varit den högst ansedda bland de svenska advokatbyråerna och Peter Nordquist har själv, mer än någon annan, under lång tid tillhört de högst rankade skatterådgivarna i Sverige.

I linje med Mannheimer Swartlings pensioneringsprinciper lämnade Peter Nordquist Mannheimer Swartling vid utgången av 2011 och startade i anslutning därtill Peter Nordquist Advokatbyrå AB såsom en utpräglad nischbyrå inom skatteområdet.

Kort tid innan Peter Nordquist lämnade Mannheimer Swartling lämnade han planenligt uppdragen som ordförande för Institutet Skatter & Rättssäkerhet, Stockholms Handelskammares skattekommitté, en stipendiestiftelse samt en lokal bryggförening.

Verksamheten utförs av Peter Nordquist, men – när behov därav föreligger - anlitas även högt kvalificerade utomstående experter. Exempelvis kan det i vissa situationer vara ändamålsenligt och lämpligt att låta någon med rättsvetenskaplig bakgrund (exempelvis en professor i skatterätt) utreda en specifik skatterättslig fråga uppkommen inom ramen för ett pågående uppdrag. I andra fall kan det vara ändamålsenligt och lämpligt att låta någon ekonomisk sakkunnig delta i arbetet. Strävan är genomgående att varje ärende ska bemannas på bästa sätt.

Språk: svenska och engelska.

Övrigt: Peter Nordquist har under sina år hos Mannheimer Swartling utvecklat ett betydande intresse för rättssäkerhetsfrågor inom skatteområdet och har bl. a. inom ramen för verksamheten vid Institutet Skatter & Rättssäkerhet hållit ett flertal föredrag rörande rättssäkerhetsfrågor samt lett ett stort antal seminarier med sådan inriktning. Under senare år har han särskilt engagerat sig i frågor gällande betydelsen av Europakonventionen för de mänskliga fri- och rättigheterna samt EU:s rättighetsstadga. Han har också deltagit i lagstiftningsarbete, bl.a. som expert i skatteförenklingskommittén vars arbete utgör en väsentlig grund för den skatteförfarandelag som numera gäller samt 1999 års skattetilläggsutredning vars arbete kom att leda till mer rättssäkra regler. Under många år har han också lagt stor kraft på att vidareutbilda yngre skattejurister på Mannheimer Swartling.

Fritiden: Tillbringas gärna med familjen i båten eller i fritidshuset i Bohuslän eller på någon trevlig skidort.

Närmare om Peter Nordquist

1990-2011
Verksam vid Mannheimer Swartling Advokatbyrås skatteavdelning (partner 1990-2010, senior counsel 2011, avdelningens chef 1990-2001).
1986-1990
Verksam vid Carl Swartling Advokatbyrås skatteavdelning (partner till juli 1990 då byrån slogs samman med annan byrå och bildade Mannheimer Swartling, avdelningens chef 1986-1990).
1983-1986
Chef för dåvarande Riksskatteverkets processavdelning med ansvar för statens skatteprocesser mot bl. a. de svenska storföretagen; var även ledamot av Riksskatteverkets direktion och ledningsgrupp.
1977-1983
Verksam vid Mellankommunala skatterätten, dvs. den specialdomstol som tidigare fanns för bl. a. lösande av storföretagens skattetvister; var dess kanslichef 1979-1983.
1973-1977
Tingstjänstgöring samt tjänstgöring i kammarrätt, hovrätt och länsskatterätt; utnämnd till kammarrättsassessor 1981.
1967-1973
Studier vid Lunds universitet för erhållande av juris kandidatexamen samt examen inom företagsekonomi och praktikarbete i bank.